WYŻYWIENIE


Drodzy Rodzice,

w naszym przedszkolu niezmiernie ważne jest naturalne, zdrowe żywienie.

W związku z uruchomieniem własnej kuchni zmodyfikowaliśmy zasady żywienia w placówce.

Możliwość samodzielnego komponowania dań, układania jadłospisów, doboru składników i produktów oraz gotowania posiłków daje nam szansę na wprowadzenie zmian w żywieniu przedszkolnym na rzecz naturalnego zdrowego żywienia.

Z dużym zapałem przyłączyliśmy się do projektu ZDROWY PRZEDSZKOLAK.

Celem projektu Zdrowy Przedszkolak jest poprawa jakości odżywiania dzieci przedszkolnych i poszerzenie świadomości w zakresie naturalnego żywienia.

Projekt ten wprowadziliśmy w naszej placówce w trzech etapach:

I – od marca 2012 r. zmodyfikowaliśmy śniadania i podwieczorki,

II – od czerwca 2012 r. (po uruchomieniu kuchni) dostosowaliśmy do programu przedszkolne obiady,

III – od września 2012 r. całe żywienie przedszkolne jest zorganizowane zgodnie z programem Zdrowy Przedszkolak.

Oto krótkie podsumowanie zasad zdrowego żywienia, stosowanych w naszej placówce:

 

Etap I - Śniadania, podwieczorki

  • Nie podajemy wysokoprzetworzonego, oczyszczonego pożywienia oraz żywności zawierającej sztuczne dodatki.
  • Nie podajemy dzieciom parówek, pasztetów, wędlin typu mortadele, mielonki (opartych na mielonym mięsie), tłustych kiełbas, fermowych jaj. Podajemy więcej past warzywnych (z fasoli, ciecierzycy, soczewicy), pasztetów warzywno-mięsnych oraz wędlin z pieczonego mięsa przygotowywanych w naszej kuchni.
  • Dzieci nie jedzą nutelli, batoników, słodkich wafelków, ciasteczek, lizaków
    i cukierków.
  • Nie podajemy sklepowych deserów mlecznych zawierających cukier i dodatki smakowe, słodzonych serków i jogurtów typu danonki.
  • Na stołach przedszkolaków nie znajdą się także zbożowe płatki wysokoprzetworzone i słodzone: np. smakowe, czekoladowe.
  • Korzystamy z produktów jak najmniej przetworzonych, nierafinowanych, pełnoziarnistych.
  • Na śniadania i podwieczorki podajemy produkty zbożowe: pieczywo mieszane (jasne i pełnoziarniste), naturalne czyste płatki jęczmienne, pszenne i owsiane (na mleku), kaszę jaglaną, ryż, dużą ilość warzyw i owoców, produkty białkowe (wędliny, sery, jajka, pasty z warzyw strączkowych), mleko, jogurty naturalne.
    Kaszę jaglaną podajemy z dodatkiem suszonych owoców, miodu, masła i cynamonu.
  • Podajemy pasty z twarogu i warzyw, twarogu i makreli, twarogu i łososia, tuńczyka, pasty z jajek, fasoli, soczewicy.
  • Zamiast słodyczy podajemy zdrowe przekąski: suszone owoce (rodzynki, żurawinę, figi, daktyle, morele, jabłka, śliwki, czereśnie) oraz orzechy, migdały i pestki. Bakalie wykorzystujemy także do słodzenia innych dań (np. jako dodatek do ryżu, zamiast cukru). Biały cukier często zastępujemy miodem lub cukrem trzcinowym.
    Jako przekąski podajemy także chrupki kukurydziane, pieczywo chrupkie, wafle ryżowe.
  • Ograniczamy sól.
  • Nie podajemy dzieciom czarnej herbaty.
  • Wyeliminowaliśmy soki w kartonach. Zastąpiliśmy je rozcieńczanymi sokami Herbapolu oraz kompotami. Z czasem przetwory te przygotowywane będę przez nasza kuchnię. Do picia podajemy także herbaty owocowe (dzika róża, hibiskus, malinowa) oraz ziołowe (mięta, rumianek, melisa), a także czystą wodę i własnej produkcji lemoniadę.

Etap II - Obiady

  • Nie używamy polepszaczy, veget, ziarenek smaku i innych produktów zawierających glutaminian sodu, benzoesan sodu, konserwanty.
  • Zupy i inne potrawy gotujemy na przygotowanych przez naszą kuchnię wywarach warzywnych i bulionach. Dodajemy do nich dużą ilość zieleniny i ziół, ale unikamy gotowych mieszanek ziołowych. Smaku i zapachu naszym zupom dodają majeranek, kminek, tymianek, bazylia, cząber, lubczyk, natka, koperek oraz odrobina masła.
  • Aby "przemycić" warzywa, zupy często podajemy w postaci kremów.
  • Korzystamy z dobrych jakościowo olejów (olej rzepakowy tłoczony na zimno, nieoczyszczony), oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, masła, masła klarowanego.
  • Łączymy białą mąkę pszenną z żytnią, orkiszową, kukurydzianą, pszenną pełnoziarnistą.
  • Łączymy biały ryż z brązowym, pełnoziarnistym; w kuchni wykorzystujemy także proso, owies, kukurydzę i amarantus.
  • Produkty roślinne są podstawą naszej kuchni. Korzystamy głównie z warzyw
    i owoców sezonowych, uprawianych lokalnie.
  • Ograniczmy do minimum ilość używanej soli; korzystamy z soli morskiej lub kamiennej.
  • Sami przygotowujemy kiszone ogórki, kiszona kapustę, kwaszone buraki oraz zakwas na żurek. Robimy własne konfitury, kompoty i soki z owoców uprawianych lokalnie.
  • Grupa pokarmowa chętnie przez nas wykorzystywana to rośliny strączkowe. Fasola, groch, soczewica często goszczą na naszych stołach.
  • Obiady mięsne podajemy 2-3 razy w tygodniu. Co najmniej raz w tygodniu podajmy rybę.
  • Jeden lub dwa dni w tygodniu serwujemy obiad wegetariański, oparty na pełnoziarnistych makaronach, roślinach strączkowych, kaszach, daniach warzywnych.
  • Tak komponujemy menu, aby każdego dnia zawierało ono zarówno gotowane jak
    i surowe warzywa.
  • Obok nabiału krowiego korzystamy także z nabiału koziego i owczego, a także produktów sojowych.
  • Dostosowujemy jadłospis do pór roku - np. inne zupy podajemy latem a inne zimą.

Etap III

  • Ograniczamy korzystanie z produktów sklepowych, typu soki, budynie, kisiele, kiszone ogórki. Zastępujemy je wyrobami naszej kuchni: „domowymi” ciastami na bazie mąk mieszanych, w tym razowych, z cukrem trzcinowym lub miodem, ciastkami owsianymi, ciastkami korzennymi, ciastem marchwiowym, tartami owocowymi itp.
  • Na śniadania i podwieczorki podajemy więcej past warzywnych (z fasoli, ciecierzycy, soczewicy), pasztetów warzywno-mięsnych oraz wędlin z pieczonego mięsa przygotowywanych w naszej kuchni.
  • Dzielimy się z rodzicami wiedzą i rozbudzamy w nich świadomość w zakresie naturalnego żywienia. Rozpoczynamy w przedszkolach zajęcia służące uwrażliwieniu dzieci na kwestie ekologiczne i zdrowotne. Dzieci zakładają ogródki warzywno-ziołowe, które dają okazję połączenia zabawy, obserwacji wzrostu roślin oraz są zachętą do zjadania własnoręcznie wyhodowanej, zdrowej „zieleniny”.

UWZGLĘDNIAMY WSZYSTKIE DIETY POKARMOWE!

PONIŻEJ ZNAJDZIECIE PAŃSTWO ZDROWE I SMACZNE POMYSŁY NA DANIA PODAWANE W NASZYCH PRZEDSZKOLACH ;)

[pobierz] 0.1 MB kotleciki-rybno---dyniowe
[pobierz] 0.1 MB zupa-fasolowa
[pobierz] 0.1 MB pierogi-leniwe
[pobierz] 0.1 MB makaron-z-sosem-jogurtowym
[pobierz] 0.1 MB pasta-z-siemieniem-lnianym
[pobierz] 0.1 MB spaghetti-z-sosem-pomidorowym
[pobierz] 0.1 MB budyn-z-kaszy-jaglanej
[pobierz] 0.1 MB domowe-kluseczki-szpinakowe
[pobierz] 0.1 MB krem-z-kalafiora-i-bialych-warzyw
[pobierz] 0.1 MB pomaranczowa-pasta-z-kaszy-jaglanej
[pobierz] 0.1 MB kuskus-z-marchewka
[pobierz] 0.1 MB risotto-warzywne-educhefa
[pobierz] 0.1 MB pasta-z-czerwonej-soczewicy

AKTUALNE MENU

[pobierz] 0.3 MB menu-08-12.10.2018
[pobierz] 0.3 MB menu-15-19.10.2018
[pobierz] 0.3 MB menu-22-26.10.2018
[pobierz] 0.3 MB menu-29-31.10.2018
[pobierz] 0.3 MB menu-05-09.11.2018
[pobierz] 0.3 MB menu-13-16.11.2018
[pobierz] 0.3 MB menu-19-23.11.2018